autopon.pl

Klimatyzacja

Wielu kierowców uważa klimatyzację za układ bezobsługowy. Jest to poważny błąd. Klimatyzacja musi być poddawana konserwacji tak samo jak prawie wszystkie układy samochodu.

Zaleca się przynajmniej raz w roku dokonać kontroli klimatyzacji w warsztacie, gdyż ilość czynnika w układzie zmniejsza się z biegiem lat na wskutek nieszczelności węży i starzenia uszczelek.

Przy pomocy odpowiedniego urządzenia przy obsłudze klimatyzacji należy wykonać następujące czynności:

  1. opróżnić układ z czynnika chłodzącego i oleju smarującego sprężarkę (te dwa płyny są wymieszane, a urządzenie do obsługi klimatyzacji oddziela je do dwóch oddzielnych pojemników)
  2. dokonać regeneracji odciągniętego wcześniej czynnika chłodzącego
  3. sprawdzić szczelność układu
  4. dodać olej sprężarkowy
  5. napełnić układ czynnikiem chłodzącym 

Okresowo wymienić należy również filtr przeciwpyłkowy, gromadzą się tam bowiem różnego rodzaju zanieczyszczenia. Często nieprzyjemny zapach wewnątrz pojazdu po włączeniu klimatyzacji jest spowodowany pleśnią właśnie na filtrze przeciwpyłkowym. 

Najczęstszą przyczyną nieprzyjemnego zapachu są jednak pleśnie i grzyby gromadzące się na parowniku. Parownik jest  idealnym miejscem dla rozwoju tego typu organizmów, gdyż ze względu na zadanie jakie spełnia jest wilgotny i ukryty przed światłem.

Powodowany przez pleśnie i grzyby nieprzyjemny zapach jest nawiewany dmuchawą do wnętrza pojazdu, co powoduje spory dyskomfort podczas podróży oraz znacznie groźniejsze, mogące wystąpić u kierowcy i pasażerów, reakcje alergiczne. 

Aby uniknąć tych konsekwencji, zaleca się obsługę układu klimatyzacji pod kątem odgrzybiania raz w roku. Gdy bowiem zapomnimy o regularnym zapobieganiu (profilaktycznym odgrzybianiu) i dopuścimy już do sytuacji, gdy w kabinie zacznie porządnie cuchnąć to może okazać się, że zwykła procedura odgrzybiania okaże się niewystarczająco skuteczna. W skrajnym przypadku konieczne może okazać się wymontowanie parownika w celu jego dokładnej dezynfekcji.

Ze względu na to, że dostęp do tej części układu klimatyzacji jest trudny, a co za tym idzie jego wymontowanie jest czasochłonne, koszty mogą okazać się wysokie. Lepszym wyjściem jest zatem regularne odgrzybianie.

Możemy w tej chwili wyróżnić trzy metody odgrzybiania:

- Metoda tradycyjna - piankowa

- Metoda ultradźwiękowa - chemiczna

- Metoda ozonowa - ekologiczna.  Ozon jest cząsteczką tlenu składającą się z trzech atomów, naładowaną ujemnie. Wytworzony ozon mający wysoka zdolność utleniania zabija i usuwa bakterie, pleśń, kurz oraz wszelkiego rodzaju nieprzyjemne zapachy. W środowisku naturalnym, ozon jest wytwarzany jest przez błyskawice i fale morskie; "świeży" zapach wiosennego deszczu to też efekt naturalnego wytwarzania ozonu. Ozon może być również wytwarzany sztucznie w przeznaczonych do tego generatorach. Wytwarzają one ozon poprzez wykorzystanie promieni UV i wysokiego napięcia.

Źródło: na podstawie http://www.mototechnika.republika.pl/